04 February 2012

Ketenangan yang Dicari

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..syukur pada Mu Ya Allah...

Sesungguhnya diri kecil ini masih lagi diberi peluang untuk bernafas untuk terus hidup di bumi Nya. Setelah melalui beberapa hari yang kurang bersemangat, hari ini aku rasa lebih tenang. Benarlah kata orang...hanya dengan mendekatkan diri dengan Allah, hati kita akan menjadi lebih tenang dan itulah ketenangan yang kita cari.

| jiwa yg tenang |

Dan pagi ini usai solat Subuh dan membaca surah al Mulk dan surah al Waqiah, aku kini rasa lebih bersemangat. Ustaz pesan kita kena amalkan surah al Mulk dengan istiqamah sebab itu adalah bekalan kita di akhirat kelak. Memang dari dok asrama darjah 5 lagik, itu surah yang ustazah pesan suruh hafal dan baca setiap hari. Terima kasih untuk mereka yg mendidikku. Dan surah al Waqiah ni pulak dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.

Seminggu lepas betul-betul rasa down..tak semangat Y__Y. Tapi bila memikirkan anak2 didik, aku cuba kuatkan diri juga. Moga-moga dipermudahkan segalan kefahaman mereka..insyaAllah...

So, macam mana nak kembalikan semangat yang hilang atau mencari ketenangan jiwa ?? Salah satunya adalah dengan melakukan apa yg kita suka (enjoy ngan kerja yg kita buat), mendengar apa yg kita minat atau melihat apa yg mampu menenangkan hati kita. Contohnya mendengar lagu-lagu yang kita suka. Dan sebaik-baik ketenangan adalah apabila kita membaca atau mendengar ayat-ayat al Quran kerna al Quran adalah kata-kata daripada Allah. Banyak kan pilihan kita ada? Hanya terpulang pada kita untuk memilih cara yg terbaik untuk membina semangat kita ^__^

Ok, jom amalkan doa untuk ketenangan hati kat bawah ni. InsyaAllah, moga-moga dipermudahkan dalam segala urusan di hari baru ini dengan semangat yg baru.

Renung-renungkan dan selamat beramal :)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...