17 July 2010

Nakal itu proses Pembelajaran

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Awal pagi tadi ada kelas science Tingkatan 2 **. Masok-masok je kelas tengok ada beberapa knk2 rebina yg sudah lesap entah ke mana. Tapi biasalah...sy dah tahu port deme tu. Kalau tak panaskan peparu deme pasti dok lepak2 kat situ. Soo..dengan penuh sopan santun teros sy ke port deme tu..punya la sy kontrol buyik derap sandal puteh itu. Tup..tup..sekali ckg disiplin dah sedia menanti kat situ bersama rotan beliao. Sempat jugak sy menyaksikan drama sebabak bila deme kantoi smoking...aduyaiiii...

Malas nak tengok drama tu...so, sy teros ke kelas utk bersama kanak2 rebina yg lain. Hurmmm...memang terasa cam xde mood nak transfer ilmu kat deme hari ini. Tambah2 pulak otak dok memikirkan apa yang perlu diomongkan pada ibu bapa yg hadir utk amek slip exam anak2 deme...haishhhhhh (sila jgn jdikkan teladan..hihi).
|knk2 rebina ini memang akan membuatkan sy tergelak|

Memandangkan ada 2 masa (80 minit)...tiba2 mulot terasa mahu berkata2...bukan niat di hati utk membebel, tapi sekadar pesanan seorang guru utk anak2 didik.

ticer aan: A, kmu solat subuh tak pagi td?
knk2 rebina A: Ermmm..pagi tadi je x ticer.Tapi sebelom2 ni solat.
ticer aan: Owhh..gitu pulak. Kmu lak B? Solat tak?
knk2 rebina B: tak ticer,,,,pagi td bangun lambat, xsempat nak solat.
ticer aan: Kmu bangun kol bape pagi td?
knk2 rebina B: Kol 6.15am...
ticer aan: Hishhhhh..kan masih sempat utk solat tu.
(knk2 rebina B hanya tersenyum sipu2 kambeng)

Kemudian, sy sempat jugak la bertazkirah sekerat dua..padan muka korang kena cuci td..hik3. Sy teros ke meja knk2 rebina perempuan utk melilau apa yang deme buat. Owhhh..rupanya sedang menghafaz ayat tahiyat akhir dalam solat (mungkin itu ayat hafazan deme kot). Bagus2.... walaupon deme dah translatekan dalam BM, at least deme tetap usaha utk menghafaz ^o^.

Pastu tetiba jek terdetik mahu ajor 1 kelas knk2 rebina ni bacaan2 dalam solat. Mula ajor baca tahiyyat akhir ramai2....ada yg hanya menggerakkan bibir. Tidak apa..sekurang2nya deme masih mencuba.,,betul x? Dari bacaan tahiyyat akhir..banyak lak deme soh sy ajor...doa qunut...ayat qursi. Teros mengajor ayat hafazan sampai la loceng rehat berbunyik dengan penuh istiqamahnya. Tapi masa nganjor tu, ada sorang kanak2 rebina berkata dan cuba utk speaking dengan sy..hehehe:

knk2 rebina C: ticer...i'm very suspect with u.
ticer aan: hah??? suspect?? but why??
(dalam hatiku berkata mesti dak ni konfius antara "suspect' ngan "respect"..hahaha)
knk2 rebina C: because..because...u aaa my choice teacher
(sila baca sebagai "kerana awak adalah guru pilihan sy)

ticer aan: haishhhhh...macam2 la kamu neh. Cepat habiskan doa qunut tu. Ticer mahu dengor!


Alahai...bersama knk2 rebina di kelas ni memang kadang2 menyesakkan nafasku. Macam2 karenah ada....sangat2 nakal. Memang kelas ni dah dicop sebagai kelas dak2 nakal pon. Pernah sy menangis dalam lab disebabkan mereka ini. Gara-gara diri tidak mengawal emosi yang benar2 mengcengkam jiwa dek perangai mereka, sy telah mengaplikasikan teknik2 tumbukan taekwondo ke atas white board....perghhhhh!!! sakit gila beb. Pastu sy leh dengan selambanya patah2kan pen yang berada di genggaman. Memang arwah pen yang tidak berdosa tu sebab badannya terpatah 4 dek perkasanya tangan sy ini..hahaha. Tau deme takot...itu belom bukak taeguk dlm taekwondo yg telah sy pelajari,..hahaha. Senyap sunyi satu kelas.
|kelihan si Johny di sebalik knk2 rebina ini|

Bila difikirkan balik...terasa diri ini terlalu bodoh ngan tindakan tu. Tapi sy juga manusia biasa...bila satu tahap kesabaran kita diuji, apa2 pon boleh berlaku. Tapi harap peristiwa ini sekadar menjadi pengalaman hidup yang akan lebih memantangkan sy utk menjadi seorang CIKGU. Sy tidak mahu menangis disebabkan karenah mereka terhadap sy...NO! Tidak sama sekali. Sy mahu menjadi seorang pendidik yg terbaek ^o^

Tapi kanak2 rebina dari kelas ini lah yg buat sy sayang pada mereka. Mereka memang nakal tahap dewata raya. Tapi bagi sy...nakal adalah satu proses pembelajaran. Cuma sebagai guru, kita perlulah tahu mengawal dan mendidik mereka dengan cara yg betul melalui proses pembelajaran tersebut. Walaupon deme nakal....tapi sekarang deme ini jugaklah yg akan selalu respon dalam kelas bila sy ngajor. Bila deme respon..at least sy tahu yg sy bukan "syok sendirik" mengajor kt depan..hahaha ^o^




Nota kaki:
- happy ***** anniversary to us ^o^
- beliao ini tidak jiwa kacao lagik..hehehe

3 comments:

  1. happy anniversary u ol.hehe.cerita2 ko mngingatkan zmn student kita lah.

    budak2 memag nakal.nnt dah besau they will missing all those time.

    ReplyDelete
  2. thanks laling ~
    hahaha...memang laa akn teringt sbb kte dulo2 kn geng2 yg nakal..memang pening ckgu2 dulu kn.

    ble dh jdik ckg kena balik kt ak..hahaha...(gelak)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...